سایا خودرو اعلام میدارد در حال حاضر امکان فروش به کلیه هموطنان عزیز در سرتاسر ایران فراهم میباشد
خریدی متفاوت، فرصت بینظیر برای خرید خودرو دلخواه
خط ویژه واحد فروش: 02171333133
تعویض پلاک خودرو

تعویض پلاک خودرو در سال 1403، مراحل + مدارک

گاهی اوقات ممکن است که افراد تصمیم بگیرند خودروهای خود را بفروشند و یا اینکه سندهای آن را به اسم افراد دیگری در بیاورند. در چنین حالتی باید مراحل قانونی که برای انتقال سند در نظر گرفته شده است را طی کنند. یکی از مهمترین مراحلی که برای انتقال سند در نظر گرفته شده است مرحله تعویض پلاک خودرو است. این مرحله از انتقال خود سند خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است به گونه‌ ای که با تعویض پلاک خودرو می توان به راحتی نسبت به هویت مالک خودرو دسترسی پیدا کرد و نشانی و محل سکونت مالک خودرو را به آسانی دریافت کرد. در واقع تعویض پلاک خودرو برای انتقال سند خودرو به شخصی دیگر لازم و ضروری است به همین دلیل این فروشنده و خریدار باید مراحل قانونی آن را طی کنند.

نحوه تعویض پلاک خودرو

برای تعویض پلاک خودرو چه مراحلی را باید طی کرد؟

زمانی که افراد تصمیم به تعویض پلاک خودرو می گیرند باید مراحل قانونی که برای آن در نظر گرفته شده است را طی کند تعویض پلاک خودرو همانند سایر فعالیت های اداری دارای برخی از مراحل قانونی است که متقاضیان باید آن را طی کنند. با توجه به این مسئله مراحلی که برای تعویض پلاک خودرو در نظر گرفته شده است را در ادامه مطلب به شما معرفی خواهیم کرد تا در صورتی که بخواهیم پلاک خود را تعویض کنید و یا انتقال سند انجام بدهید از مراحل قانونی آن اطلاع داشته باشید. این موضوع را در نظر بگیرید که قوانین تعویض پلاک خودرو در هر سال ممکن است تغییر کند. به همین خاطر بهتر است به عنوان مثال به سراغ بررسی قانون جدید انتقال سند خودرو 1403 بروید.

این مراحل شامل موارد زیر است:

  1. در قدم اول پرداخت مالیات جهت انجام امورات نقل و انتقالات خودرو می باشد.
  2. متقاضی باید برای دریافت نوبت به سایت نوبت دهی راهور که توسط مراکز تعویض پلاک در نظر گرفته شده است مراجعه کند. در این سایت تاریخ و ساعت مراجعه به مرکز تعویض پلاک، شهر مورد نظر و مرکز مورد نظر را می توان انتخاب کرد.
  3. در مرحله بعد باید به ساختمان اداری مرکزی که انتخاب شده است مراجعه کرد و مراحل تعویض پلاک را در این مرکز انجام داد.
  4. پس از مراجعه به ساختمان اداری مرکز انتخاب شده متقاضیان باید مدارک لازم را به کارشناسانی که برای این فعالیت در نظر گرفته شده اند تحویل دهند. مدارک ارائه شده توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد و پس از تایید شخص متقاضی برای انجام سایر مراحل باید اقدام کند.
  5. در مرحله بعد متقاضی باید خودرو خود را برای بازدید فنی به مراکز مربوطه ببرد و پس از دریافت گواهی بازدید فنی خودرو آن را به افسر مرکز تعویض پلاک خودرو تحویل دهد‌. افسر مرکز تعویض پلاک خودرو پس از بررسی گواهی بازدید فنی باید آن را تایید کند تا شخص متقاضی بتواند مراحل قانونی دیگر را نیز طی نماید.
  6. پس از آن که متقاضیان برای تایید بازدید فنی را از افسر دریافت کردند باید و چه مربوط به تعویض پلاک خودرو را به مرکز تعویض پلاک خودرو واریز نمایند.
  7. در مرحله آخر اشخاص متقاضی تعویض پلاک خودرو، باید پلاک قدیمی را به این مرکز تحویل دهند و پلاک جدید را از آنها دریافت نمایند.

شاید برای شما سوال باشد که نکات مهم و مراحل خرید و فروش خودرو چیست؟ جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

شرایط تعویض پلاک خودرو

شرایط تعویض پلاک خودرو مراکز تعویض پلاک خودرو

یکی از مهمترین شرایطی که افراد هنگام تعویض پلاک خودرو خود باید به آن توجه داشته باشند این است که خریدار و فروشنده خودرو حتماً در مرکز تعویض پلاک خودرو حضور داشته باشند. با این حال گاهی اوقات ممکن است که خریدار و فروشنده خود توانایی یا امکان حضور در مرکز تعویض پلاک خودرو را نداشته باشند. به همین دلیل باید وکالت نامه ای را تنظیم نمایند که شخصی دیگر به جای او در مرکز تعویض پلاک خودرو حضور داشته باشد. وکالت نامه می تواند به اسم خریدار خودرو و یا اینکه شخص دیگری باشد به این صورت که زمان مراجعه به مرکز تعویض پلاک خودرو باید به وکالت نامه را ارائه دهد تا بتواند مراحل قانونی مربوط به تعویض پلاک خودرو را طی نماید. علاوه بر این طبق قوانین که در سال 1403 برای انتقال سند خودرو در نظر گرفته شده است برای اینکه افراد بتوانند سند خودرو خود را انتقال دهند و یا اینکه تعویض پلاک داشته باشند باید ابتدا مالیات مربوط به خودرو را پرداخت نمایند.

با کلیک بر روی لینک درج شده درباره شرایط فروش اقساطی تارا در سایا خودرو بخوانید.

مدارک تعویض پلاک ماشین

مدارک لازم جهت تعویض پلاک خودرو در مراکز تعویض پلاک خودرو

همانگونه که اشاره کردیم؛ یکی از مهم‌ترین مراحلی که هنگام تعویض پلاک خودرو باید خریداران و فروشنده ها در نظر داشته باشند این است که مدارک لازم را جهت تعویض پلاک خودرو تهیه نمایند. این مسئله به گونه ای است که خریدار و فروشنده هر کدام باید به صورت جداگانه مدارکی را جهت تعویض پلاک خودرو را به مرکز تعویض پلاک خودرو ارائه دهند. در ادامه مطالب مدارکی که فروشنده و خریدار باید هنگام تعویض پلاک خودرو به مراکز مربوطه ارائه دهد را به صورت جداگانه به شما معرفی خواهیم کرد؛

مدارکی که فروشنده باید تحویل دهد:

به طور معمول مدارکی که هنگام تعویض پلاک خودرو فروشنده باید تحویل دهد نسبت به مدارک خریدار بیشتر است از جمله این مدارک می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • در قانون جدید تعویض پلاک و سند یکی از مهمترین مدارکی که فروشنده هنگام تعویض پلاک خودرو باید به مراکز تعویض پلاک ارائه دهند سند فروش کارخانه است.
  • اصل کارت خودرو یکی دیگر از مهم‌ترین مدارکی است که فروشنده هنگام تعویض پلاک باید ارائه دهد.
  • زمانی که خودرویی به مالکیت شخصی در می آید، سند مالکیت باید توسط ناجا صادر شود که هنگام تعویض پلاک خودرو، فروشنده باید سند مالکیت صادر شده توسط ناجا را به مرکز تعویض پلاک خودرو ارائه دهد.
  • مدارک شناسایی، از جمله اصل شناسنامه و کارت ملی فروشنده نیز یکی دیگر از مدارکی است که هنگام تعویض پلاک خودرو باید به این مراکز ارائه داده شود. در صورتی که فروشنده خود قادر به حضور در مرکز تعویض پلاک خودرو نباشد باید نماینده او مدارک شناسایی را همراه با برگه وکالت به مرکز تعویض پلاک خودرو ارائه دهد.
  • بیمه شخص ثالث نیز از دیگر مدرک مهمی است که فروشنده خود را باید ارائه دهد.
  • زمانی که فروشنده تصمیم به انتقال سند خودرو و تعویض پلاک می گیرد باید گواهی مربوط به عدم خلافی خودرو را از پلیس بعلاوه ۱۰ دریافت نماید، و در صورتی که خلافی داشته باشد باید آن را پرداخت نماید. ارائه برگه مربوط به عدم خلافی خودرو هنگام تعویض پلاک به مرکز تعویض پلاک الزامی است.
  • زمانی که متقاضیان برای تعویض پلاک مراجعه می کنند باید بهای پلاک را پرداخت نمایند، هنگام تعویض پلاک این وظیفه به عهده فروشنده است که باید فیش پرداخت بهای پلاک را به مرکز تعویض پلاک ارائه دهد.

علاوه بر این مواردی که اشاره کردیم فروشنده باید گواهی مربوط به معاینه فنی خودرو را دریافت نماید و هنگام تعویض پلاک خودرو به مراکز تعویض پلاک ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: خرید خودروی دست دوم و نکات مهم آن

مدارکی که خریدار باید به مرکز تعویض پلاک ارائه دهد:

همانگونه که اشاره کردیم؛ علاوه بر فروشنده هنگام تعویض پلاک، خریدار نیز باید مدارکی را به این مراکز تحویل دهند. از جمله مدارکی که هنگام تعویض پلاک خریدار باید به مرکز تعویض پلاک ارائه دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • مدارک شناسایی؛ یکی از مهمترین مدارکی که خریدار هنگام تعویض پلاک باید به مراکز مربوطه ارائه دهد اصل شناسنامه و کارت ملی است. با این حال گاهی نیز ممکن است هنگام تعویض پلاک خریدار امکان مراجعه به مرکز تعویض پلاک را نداشته باشد در این حالت باید نماینده او برگه وکالت را با مدرک شناسایی خود به مرکز تعویض پلاک ارائه دهد.
  • یکی دیگر از مهم ترین مدارک جهت تعویض پلاک که باید خریدار به مرکز تعویض پلاک ارائه دهد مدارک مربوط به احراز سکونت خریدار است. این مدارک باید ثابت کنند که شخص متقاضی در این محل سکونت دارد.
  • مدارک احراز سکونت خریدار می تواند شامل موارد مختلفی باشد. به گونه ای که این افراد می توانند سند منزل خود، فیش های پرداختی همانند فیش برق، گاز که به اسم آن ها باشد، گواهی شورای شهر و دیگر مداری که مشخص کند شخص متقاضی در محل مورد نظر سکونت داشته است به مرکز تعویض پلاک ارائه دهند.

هزینه تعویض پلاک چقدر است؟

هزینه هایی که برای تعویض پلاک خودرو در نظر گرفته می شود می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. به گونه‌ ای که هنگام محاسبه هزینه تعویض پلاک به میزان مالیات در نظر گرفته شده برای خودرو، عوارض مربوط به شهرداری و نوع ماشین توجه می شود. هر کدام از این عوامل می‌ توانند در میزان هزینه برآورد شده برای تعویض پلاک خودرو تاثیر گذار باشد.

فروش اقساطی خودرو

فروش اقساطی خودرو چه شرایطی دارد؟

با توجه به تورم هایی که امروز در سطح جامعه ایجاد می شود قیمت خودروها نیز روز به روز در حال افزایش است. به همین دلیل تمامی افراد نمی توانند خودرو مورد نظر خود را به صورت نقد خریداری نمایند. با توجه به این مسئله و گرانی هایی که در افزایش قیمت خودرو ایجاد شده است امروز برخی از شرکت ها خودروهای خود را به صورت اقساطی به فروش می رسانند. این مسئله سبب شده است که افراد بتوانند خودروی مورد علاقه خود را خریداری کنند بدون آنکه به آنها فشار مالی زیادی وارد شود.
زمانی که شرکت های سازنده خودرو تصمیم می ‌گیرند که خودروهای خود را به صورت اقساطی به فروش برسانند باید به برخی از مسائل توجه داشته باشند تا بتوانند مشتریان زیادی را جذب کنند. به گونه ای که این شرکت ها باید توجه داشته باشند که خودرو خود را با تعداد اقساط مناسب، قیمت مناسب و در زمان کوتاه به مشتریان خود ارائه دهند. این مسئله سبب می شود که تعداد مشتریانی که به این شرکت ها مراجعه می کنند افزایش پیدا کند.

آیا ایران خودرو محصولات خود را به صورت اقساطی به فروش می رساند؟

ایران خودرو یکی از مهمترین و معتبرترین شرکت های سازنده خودرو در کشور ایران است که خودروهای خود را به صورت اقساطی در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. فروش اقساطی ایران خودرو به این صورت است که تعداد اقساطی مناسب برای مشتریان در نظر میگیرند تا بتوانند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند. این شرکت خودروهای خود را در کوتاه ترین زمان و با کمترین میزان پیش پرداخت در اختیار مشتریان خود قرار می دهد‌.

پلاک خودرو

فروش اقساطی سایپا به چه صورتی است؟

یکی دیگر از شرکت های تولید کننده خودرو در ایران شرکت سایپا است. این شرکت نیز امکان فروش اقساطی خودرو را برای مخاطبان خود فراهم کرده است. به شکلی که مشتریان می توانند خودرو مورد نظر خود را انتخاب نمایند و برای خرید آن به نمایندگی های شرکت سایپا مراجعه کنند و پس از مشخص نمودن تعداد اقساط و پرداخت پیش پرداخت به نمایندگی ها آن را دریافت نمایند. این شرکت بهترین شرایط فروش اقساطی سایپا را برای مخاطبان خود فراهم کرده است و بر اساس میزان بودجه‌ای که مشتریان دارد برای آنها تعداد قسط های مشخصی با میزان هزینه مشخص در نظر گرفته است.
زمانی که خودروها در اختیار خریداران قرار می گیرد باید برای ثبت پلاک ا تعویض پلاک به مراکز تعویض پلاک مراجعه نمایند تا پلاک آن ها در سامانه های مربوطه ثبت شود.

سایا خودرو، بهترین انتخاب برای خرید اقساطی خودرو

سایا خودرو با اطمینان بهترین گزینه برای خرید اقساطی خودرو است. با سابقه‌ای بیش از چند دهه درخشان در صنعت خودروسازی و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین، سایا خودرو به شما امکان می‌دهد تا به راحتی و با اعتماد خودروی مورد علاقه‌تان را تهیه کنید.

با تنوع گسترده مدل‌ها، از خودروهای کوچک و اقتصادی تا خودروهای خانوادگی و دنده‌ای، سایا خودرو انتخاب‌های متنوعی را فراهم می‌کند. با توجه به نیازها و بودجه شخصیتان می توانید مدل مناسبی را انتخاب کنید. با شرایط اقساطی منعطف، سایا خودرو به شما اجازه می‌دهد تا به راحتی خودروی خواسته شده را تهیه کنید و هزینه را به مدت طولانی‌تری پرداخت کنید. با بهره‌مندی از نرخ بهره مناسب و شرایط ویژه اقساط، این خرید برای شما تحت هیچ وجه دغدغه‌انگیز نخواهد بود.

در کنار این همه، خدمات پس از فروش و مشاوره رایگان سایا خودرو، اطمینان از داشتن یک تجربه کامل و رضایت‌بخش از خرید خودرو را به شما خواهد داد. به طور خلاصه، سایا خودرو با تاریخچه قوی، تنوع مدل‌ها، شرایط اقساطی مقرون به صرفه و خدمات پس از فروش معتبر، انتخابی عالی برای خرید اقساطی خودرو به حساب می‌آید.

سخن آخر

با توجه به مطالبی که اشاره کردیم؛ گاهی اوقات ممکن است که افراد تصمیم بگیرند که خودرو خود را بفروشند و یا انتقال سند آن را انجام بدهند. به همین دلیل باید مراحل قانونی که برای انتقال سند در نظر گرفته شده است را طی کنند. یکی از مهم‌ترین مراحلی که برای انتقال سند در نظر گرفته شده است، تعویض پلاک خودرو است. به گونه ای که افراد باید مدارک لازم را تهیه کنند و پس از طی کردن مراحل قانونی برای تعویض پلاک خودرو اقدام نمایند. برای اینکه تعویض پلاک خودرو به صورت قانونی انجام شود باید تمامی مراحل ذکر شده طی شود.

علاوه بر مواردی که اشاره کردیم گاهی اوقات ممکن است که افراد هزینه کافی برای خرید خودرو را نداشته باشند، به همین دلیل برخی از شرکت ها تصمیم گرفتند که خودروهای خود را به صورت اقساطی به فروش برسانند. این شرکت ها برای فروش اقساطی خودرو شرایط خاصی و در نظر گرفته اند که بر اساس آن خودروهای خود را در اختیار مشتریان قرار می دهند.

4/5 - (1 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهشاد حیدری
بهشاد حیدری
1 سال قبل

من کاریه نشین هستم و فیش آب و برق به اسم من نیست سند خونه هم بنام صاحب خونه چکار کنم

مقالات اخیر

مقایسه جک J4 و برلیانس H330
در گذشته نه چندان دور، محصولات جک J5 از جمله پرفروش‌ترین محصولات شرکت کرمان موتور...
تفاوت ساینا و تیبا 2
تیبا در حال حاضر، جایگزین پراید شده است و با وجود اینکه ظاهر آن خیلی...
پیش فروش خودرو لاماری ایما
طبق پیش فروش خودرو لاماری ایما در سامانه یکپارچه عرضه خودرو های وارداتی، این شرکت...
سامانه خرید خودرو وارداتی جانبازان
در تاریخ 4 بهمن ماه سال 1402 اولین اطلاعیه و اعلامیه در خصوص واردات خودرو...
جهت مشاوره تماس بگیرین